What I Hate About Japan #6 - Harga Rokok Naik Lagi

Bila aku balik dari Malaysia, aku seronok bila dapat tau harga rokok kat Malaysia naik sebanyak 70 sen. Ya, aku seronok. Aku seronok sebab time aku dah nak balik Jepun baru die reti nak naik harga. Padan muke korang HAHAHAHA.


HA HA HAHAHAHAHHA AHHA



But those excitement I get weren't gonna last long as I expected. The day I got back here in Japan, I was frustrated to see the cigarettes' prices in here were also increased. And then I was like LOL-ing at myself to be passionately happy about harga rokok kat Malaysia naik without realizing that the prices in Japan were also the same.

Ya, padan muka aku. Babi betoi.

You know guys, cigarettes in here aren't like the cigarettes in Malaysia. I dunno about other countries, but the cigarettes in here have all the details written on it, how many miligrams of healthy elements that it contains, macam tar dan nikotin dan segala rkandungan-kandungan berkhasiat untuk kesihatan tu semua.

Kat Malaysia macam takde tak silap aku. Entah. Do correct me if I'm wrong.

And kalau rokok kat Malaysia naik 7o sen, rokok kat sini lagi gila babi pukimak naik. Haram jadah betoi. Okay, let me picture this to you fellas.

Time aku kat Malaysia, aku pasan harga Dunhill merah sekotak tu RM9.30. Pastu sekarang dah naik 70 sen, jadi RM10 la kan. Agak FFUUUU jugak la untuk para pencinta rokok di Malaysia. Kesian depa.

Tapi para perokok di Jepun lagi kesian. Untuk warga Malaysia di Jepun pon laaaaagi la kesian. Shit betoi.

Sebab ape, harga asal rokok kat sini untuk pelbagai jenama before dorang raise-kan harga dia adalah 300-320 yen [From the latest currency, those prices are equal to RM11.30-RM12.10]

And yes, harga tu kire mahal sikit la banding Malaysia, tapi takpe, aku dah hidup setahun lebih memendekkan nyawa kat sini, so dah biasa dengan harga camtu. It's okay for me.

Tapi sejak naik harga, die bukannya nak tibai naik macam 70 sen ke ape, trus naik sebanyak 100-120 yen [RM3.78-RM4.50] sial.

Jadi harga-harga rokok kat sini dari pelbagai brand dari 300-320 yen tadi terus jadi 420-440 yen [RM15.90-RM16.60]. FFFUUUUUU

Tapi, sebenarnya tu aku tak berapa nak kesah sangat sebenarnya. Sebab still mampu, biasa la kat sini taraf hidup ape semua tinggi kan, so even harga die camtu, boleh je lagi beli-beli macam biasa. But as a Malaysian yang baru je pulang bercuti dari Malaysia, otak mesti hanya reti nak convert harga semua barang kat sini jadi harga ringgit je. Agak gampang la jugak. Tapi takpe, sume tu aku okay.

What I hate about those price raise here in Japan is, macam aku kata tadi, rokok kat sini ade details sume die tunjuk.

Macam ni ha, aku semangat tangkap pic kasi tunjuk kat korang ni. LOL


Yes, aku hisap Marlboro merah ni. Sebab aku suke kaler merah.




Ha, nampak tak kandungan die tu?


Die tulis situ

Tar - 12mg
Nicotine - 1.0mg



Yes, so dari situ kita tau berapa banyak kandungan khasiat yang dia ada kat dalam sebatang rokok tu. And bilangan miligram rokok tu berbeza mengikut kotak rokok yang korang nak pilih. Dia ada choice la kat kedai nak pilih berapa miligram, nak cepat mati ke nak hidup lama sikit, dan ianya meliputi dari 1mg sehingga la 12mg la kalau tak silap aku. Tapi even kandungan berbeza, sume harga tetap sama. Ha, so korang tau la aku pilih yang paling berat 12mg. LOL

Ok, off topic kejap, but for your own information, bilangan miligram pada Dunhill merah yang ada kat Malaysia adalah 20mg. So no wonder orang Malaysia cepat mati and iklan anti-rokok nok horom punya menakutkan. HAHAHA AHHA

Yang aku jadi geram dengan diri sendirinya adalah because of the choice given, and the unexpected price raise, aku jadi thrifty and cheapskate even bile bab-bab nak kasi cepat mampos ni.

Oklah, untuk kasi senang paham, do you ever had a dilemma with two jackets that you're about to buy which has the same price but different style? Satu jacket ada hood, and satu lagi takdak, tapi dua-dua nice. Which one would you choose?

And for me, when I'm given the situation above I would choose the one with the hood, because in my head, I think of it like


"Yang ni kain die lebih, so lagi berbaloi kot beli yang ni.. Hurmmmmmm."


Yes, and memang itu yang aku pilih. Dan aku puas hati. Simple logic right?



And the worst thing about this feeling is, bab rokok ni pon aku dah ada dilemma jugak and cara berfikir dah jadi macam ni dah sekarang. Alangkah keparatnya.


"Hurmmm, rokok yang ni lagi berat die punya miligram, tak berbaloi pulak rasanya nak beli yang 4mg ke 6mg ke 8mg ke, so lagi berbaloi beli yang paling tinggi 12mg ni rasanya (^____________^) hehehe."



Pastu aku senang hati sebab berjaya buat pilihan yang tepat. Kita perlu bijak berbelanja! Simple logic la kan? Benda-benda camni, kite kena la pikir betol-betol, untuk membuat sesuatu pilihan.

HAHAHA suke-suke :D

Hurmmm.

But, then I wondered...




Tiba-tiba teringat sal kecelakaan rokok, terus aku terasa messed up gile pemikiran. We all know lagi berat lagi la cepat mati. Tapi because of being cheapskate aku sanggup pikir camtu. Agak fucked up jugak sebenarnya.

And that's all, fellas. I know you're about to say


"Kalau camtu, stop jela smoke, padan muka!".


And I'd say,


"Iyee, nanti aku stop punya-lah. Takda hal baiii. :">"



And cheers to all of the smokers out there, we smoke together, we die together.

Yeaaaaahhhhhh!



P/s : Cakap pasal dilemma, hui aku dilemma teruk jugak sekarang. Kah3.

7 comments:

ahchOng's said...

mahal jugak rupanya rokok kt japan..rasa sma ka x mcm yg kt MALASia ni?

zedRadzai said...

@ahchong
rasa, hurmmm rasa tak bpe nak sama la, rokok msia sume berat gampang, aku balik cuti 45hari kat malaysia pon aku pening2 lagi isap dunhill merah tu. kemak btoi

DzULhAFiZi said...

rokok msia memang legend. aku pnah open dunhill fine cut (msia pnye) kt sini, then adela 2-3 canadians mintak nak rase, tbatuk2 beb. sini rokok sume rase malu2

wahana3115803 said...

cuba fikir2kan nasihat zarina tu sikit zaid~heh

zedRadzai said...

@chap
haha aku xpnh ada chance utk share rokok dgn mmber jepun sbb aku mls bwk rokok dr msia WAHAHA AHHA

@lia
iyeeee ingat jeee ;))

Hasbul Ikhwan said...

chap:
jadah lyn fine cut pon batuk??
ringan sgt kot...
klu ko bg dorg lyn winston or suria mau pening2 muntah kot...

zaid:jom ar join aku ngan kempen bumi hijau..
aku la nih da dapt kurenbg dowh..
dr 20 batang shari tggal 3-4 btg jer...
jimat duit kot~

zedRadzai said...

@sebui
gila kau 3-4 batang sehari. lagi mati cepat ada la. takleh dow wakaka